Marián Paták23.12.202310 Min.

Na bicykloch s vetrom opreteky

23.12.202310 Min.

Párkrát do týždňa si nájdu čas a šliapu do pedálov. Dajú si poriadne do tela, prevetrajú hlavu a dobijú batérie. Šéf siete realitných kancelárií Directreal Marián Paták a technologický riaditeľ softvérovej firmy Eset Pavel Luka našli záľubu v bicyklovaní. Hoci tento koníček nestojí neohrozene na olympe ich vášní, venujú sa mu s nadšením, dlhodobo a pravidelne.

M. Paták sa začal vážnejšie venovať cyklistike už v mladšom tínedžerskom veku. Cestné bicykle ho opantali natoľko, že pretekal za bratislavský Rapid. Intenzívnu záľubu v jazde na dvoch kolesách u neho „porazila“ puberta. Ako dynamický a aktívny človek sa hneď po nežnej revolúcii pustil do podnikania. Venoval sa veľkoobchodu s elektronikou, neskôr založil a po rokoch predal kuriérsku firmu ReMax Courier Service.

S biznisom ale nesekol. Vrhol sa do obchodu s nehnuteľnosťami. Rozvíja ho ôsmy rok prostredníctvom vlastného franšízového systému Directreal. K jeho najväčším konkurentom v brandži patrí paradoxne sieť realitných kancelárií s veľmi podobným názvom, ako má jeho bývalá firma – Re/Max Slovakia.

Absolútna slobodaK aktívnemu tráveniu času na bicykli sa M. Paták vrátil zhruba pred desiatimi rokmi, častejšie jazdí približne dva roky. Zväčša sedlá cestný bicykel, no niekedy z neho presadne na horský. „Bicyklovanie je absolútny pocit slobody, ktorý sa dá veľmi ťažko s niečím porovnať. Je úžasný pocit, keď to sviští okolo uší, vyvetrá to hlavu,“ vyznáva sa zo svojho vzťahu k cyklistike.

Keď mu to vyjde, na bicykel sa dostane dva- alebo trikrát do týždňa, buď sám, alebo s partiou ďalších cyklonadšencov.

S preferovaným cestným bicyklom vyhľadáva kopcovitý terén. Jeden takzvaný trip mu zaberie dve až tri hodiny, počas ktorých prejde zväčša do sto kilometrov.

Pri brázdení slovenských ciest mu nebýva všetko jedno. Sťažuje sa na arogantných vodičov, ktorí sa s vyhýbaním cyklistom priveľmi nemaznajú. Spomína si, ako ho nedávno na kruhovom objazde takmer „zostrelila“ blondína za volantom. Vodiči podľa neho niekedy neodhadnú rýchlosť cyklistu. Pri odbočovaní sa spoliehajú, že mu stihnú skrížiť cestu a prejsť skôr, než by prišlo k vzájomnej kolízii. Cyklista potom môže naplno testovať, čo dokážu jeho brzdy.

„Na Slovensku chýba zásadná osveta, aby ľudia prijali bicykel ako dopravný prostriedok. Aby cyklista nebol vnímaný ako votrelec, ktorý zavadzia na ceste, ale aby bol rešpektovaný,“ ťažká si M. Paták. Práve preto rád jazdí po kvalitnými cyklotrasami oplývajúcom Rakúsku, kde sa vďaka ohľaduplnejším vodičom cíti bezpečnejšie.

Zahraničné výjazdy M. Patáka nekončia u západných susedov. Po tom, čo si kúpil obytné auto, vyráža na bicyklové výlety s manželkou. Túlali sa už takto napríklad po Belgicku či Taliansku. Tento rok sa chystajú vyraziť obytným autom za legendárnou Tour de France.

Červené súknoNajkrajšie zážitky z bicyklovania spája M. Paták s cestami po rakúskych Alpách. „Sú to úžasné scenérie, zážitky, pri ktorých človek nasáva energiu z kopcov,“ opisuje. V pamäti mu však utkvela tiež extrémna situácia, ktorá sa mu prihodila na cyklotripe z nemeckého Passau do Bratislavy. Musel sa z neho súrne vrátiť domov a namiesto trojdňovej pohody si užil dvestokilometrovú jednorazovku.

Pri šliapaní do pedálov M. Paták v sebe nezaprie súťaživú povahu. Keď ho na ceste predstihne iný cyklista, reaguje a niekedy sa ho snaží dobehnúť. „Je to veľmi zlý pocit, keď vás niekto predbehne. Je to, ako keď dáte býkovi červenú,“ priznáva farbu. So súťaživosťou to však nepreháňa za každú cenu, dbá najmä na vlastnú bezpečnosť. Pri zjazdoch z kopcov si dáva pozor a radšej pribrzdí. Na pretekanie „v balíku“ na ceste nemá príliš čas, navyše to vníma ako trochu nebezpečné. Stačí podľa neho menšia kolízia v pelotóne a hrozí hromadný pád. K najhorším zraneniam prišiel ešte v mladosti, keď jazdieval na cyklistickej dráhe.

Pri kúpe bicykla je pre M. Patáka najdôležitejšie, aby mu sadol. Až takým fanatikom, aby si dal vyrobiť mašinu na mieru, ale nie je. Vlastní viacero bicyklov, zatiaľ najdrahší ho vyšiel na približne tritisíc eur. Takýto kúsok mu dokonca ukradli. Stačila chvíľka nepozornosti pri zháňaní občerstvenia na výlete a bicykel zmizol.

M. Paták hovorí, že je dvojbojár. Okrem bicykla má rovnocennú záľubu v hraní golfu. Pri ňom musí viac zapájať mozgové závity a hoci sa to nezdá, pri odpaľovaní loptičiek nachodí aj desiatky kilometrov. Na bicykli zasa naháňa najmä fyzickú kondičku.

zdroj:https://www.trend.sk/trend-archiv/bicykloch-vetrom-opreteky

Mario Štrauch
Naceníme vašu nehnuteľnosť

Netipujte, neoplatí sa to. My vieme, akú má vaša nehnuteľnosť skutočnú cenu.

Viac ako 17 rokov skúseností
Viac ako 20.000 realitných obchodov
Máme široku sieť špecialistov